Bokskog, 190x160 olja 2022
Grandunge, 160x190 olja 2022
Spegling, 115x78 olja 2022
Vattenpromenad, 122x138 olja 2022
Kantarellstället, 135x93 olja 2020
Hoppet, 165x93 olja 2020
Agnes Brusk Jahn, Borås Tidning 2/5 2022
Det är tio år sedan Dannike-konstnären Peter Waldenström ställde ut i Borås. Själv har jag inte sett hans verk tidigare. När jag nu ser dem fängslar de mig direkt. Redan i det första rummet syns konstnärens intresse för vad som pågår mellan ljus och skugga, vad som händer med färgerna när det förändras. Naturen han skildrar är så dimhöljd att varje verk bara blir i en enda färg, men däri finns en mängd nyanser.
I utställningstexten står att Peter Waldenström intresserar sig för balansgången mellan liv och död. Det, och skymningen som ett gränsland däremellan, är tydligt i konstnärskapet. Utforskandet sker genom relationen ljus/mörker och är intressantare genom spökgestalterna i biologirummet – där döda djurkroppar och artificiella människodelar trängs med varandra.
2/5 2022
Spegling, 190x160 olja 2019
I biologilärarnas materielrum, 3 st. 40x40 olja 2018
I svampskogen, 160x190 olja 2013
Rolf Haglund, Borås Tidning 14/10 2013
Peter Waldenström släpper nu in människor i sina inte längre mer eller mindre monokroma landskap kring Lergeån hemma i Dannike. Effekten är nästan beckettsk (som om de vore ”födda in i döden”) och i sin konst tar han samtidigt klivet ur all svensk begränsning.
Hans sex nya bilder, av vilka två visserligen är monumentalt stora, innebär en metamorfos i hans konstnärskap. Hans nya melankoli och svartsyn fordrar en oerhörd djärvhet och lyfter i motsvarande mån hans djup och allvar till nya höjder.
Samtidigt skapar hans nya skymningsfärger närhet och allmängiltighet bakom den skenbara dysterheten. Born to live (First breath), kring det dramatiska ögonblick då ett spädbarn ska leva utan moderlivets skydd, är ett mästerverk. Med ens har han vuxit i en flera nummer större konstnärskostym.
First breath, 160x190 olja 2013